© Sektorel 2021

Lenzing tekstil sektörünün atık problemine REFIBRA™ teknolojisi ile çözüm sunuyor

Tekstil sektörü gerek üretimde kullanılan su miktarı gerekse israf olan atıklarıyla doğaya en çok zarar veren ikinci sektör olarak nitelendiriliyor. Bu yıl 14’üncüsü düzenlenen İstanbul Hazır Giyim Konferansı’nın sponsorları arasında yer alan ve yenilenebilir ağaç ham maddesinden çevreye duyarlı özel elyaflar üreten Lenzing, döngüsel ve sürdürülebilir modaya geliştirdiği REFIBRA™ teknolojisi ile çözüm sunuyor. “Modayı Dönüştüren Teknoloji: REFIBRA™” başlığıyla düzenlenen panelde tekstil sektörünün sürdürülebilirliği ele alındı ve bu teknoloji çerçevesinde Timberland ile hayata geçirilen Take-Back projesinin ilham verici hikâyesi katılıcılarla paylaşıldı.

 

Bu yıl 14’üncü kez kapılarını açan İstanbul Hazır Giyim Konferansı, hazır giyim ve tekstil sektörünün tüm tedarik zinciri halkalarını bir araya getirerek sektöre yön veren deneyimleri ve yenilikleri paylaşmayı hedefliyor. Konferansta düzenlenen panelde tekstil sektöründe sürdürülebilirlik ele alındı. Konferansın sponsorları arasında yer alan Lenzing’in tekstil endüstrisinde döngüsel ekonomiye katkıda bulunmak üzere geliştirdiği REFIBRA™ teknolojisini değerlendirdiği Modayı Dönüştüren Teknolojipanelinde tedarik zinciriyle birlikte hayata geçirilen Take-Back projesi tanıtıldı. LenzingTürkiye, Afrika, BDT ülkeleri İş Geliştirme Bölüm Müdürü İlkşen Dedeoğlu Demiray’ın moderatörlüğünde düzenlenen panelde Aster Tekstil Müşteri Yöneticisi Aybüke Çelebi ve Uslucan Tekstil Genel Müdürü Tayfun Uslucan konuşmacı olarak yer aldı.

 

Her yıl 48 milyon ton tekstil ürünü çöpe gidiyor

Etkinlikte tekstil sektörünün doğaya ve insan yaşamına en çok zarar veren ikinci sektör olduğuna dikkat çeken Lenzing İş Geliştirme Bölüm Müdürü İlkşen Dedeoğlu Demiray “Giyim ve ev tekstili ürünlerinde kullanılan kumaşların %30’a varan kısmı kesim işlemi esnasında israf oluyor ve dünya genelinde 48 milyon ton tekstil ürünü her yıl çöpe atılıyor. Bunun yanında kullanım sonrası kıyafetlerin %12'si kademeli geri dönüşüm veya bina yalıtımı, halı dolgusu gibi daha düşük değerli uygulamalara geri dönüşüm için gönderiliyor.Sadece atık da değil, su tüketimi de sektör için çok ciddi bir sorun. Moda endüstrisi dünyada suyu en çok tüketen ikinci en büyük endüstri. Lenzing olarak 80 yıldır yenilenebilir ağaç ham maddesinden çevre dostu ve yenilikçi teknolojilerle kaliteli botanik elyaflar üretiyoruz. Global tekstil ve nonwoven üreticilerinin iş ortağı olarak da çok sayıda yeni teknolojik gelişimin öncülüğünü yapıyor ve tekstil sektörünün döngüsel bir ekonomiye yönlenmesine yardımcı olacak çözümler sunuyoruz” dedi.

 

REFIBRA™ teknolojisi tonlarca tekstil atığının çöpe gitmesini engelliyor 

Tekstil atık problemine çözüm önerisi olarak REFIBRA™ teknolojisini geliştirdiklerini söyleyen Demiray, “Bu teknolojimizde sürdürülebilirlik gözetilenormanlardan gelen ağaç kaynaklarının yanında 100% pamuklu kumaş atıklarından elde edilen selüloz kullanılıyor. Bu şekilde atığa ikinci bir hayat veriyor ve tonlarca tekstil atığının çöpe gitmesine çözüm sunuyoruz. Ayrıca REFIBRA™ teknolojili TENCEL™ Lyocell elyafımızınüretimindepamuğa göre %95 daha az su kullanılıyor.” diye konuştu.

 

‘5 bin ürünün firesini atık olmaktan kurtarıp tekrar hayata döndürdük’

Panelde Aster Tekstil Müşteri Yöneticisi Aybüke Çelebi de “Duyarlı moda” vizyonuyla çalışmalarını sürdüren Aster Tekstil’in yürüttüğü Take-Back projesi hakkında bilgi verdi. Bu proje için VF Company bünyesindeki Timberland markasıyla iş birliği yaptıklarını söyleyen Çelebi, “Timberland’in hazırladığı koleksiyon için TENCEL™ Lyocell x REFIBRA™elyafını organik pamukla birleştirdik. REFIBRA™ teknolojisi hem geri dönüşüm oranını artırmak için bir fırsattı hem de geri dönüştürülmüş pamuğa nazaran farklı bir avantaj sağlamasıyla ön plana çıktı. Bu avantaj, geri dönüştürülmüş pamuktaki tuşe ve düzgünsüzlük sınırlamalarına karşın TENCELTMLyocell elyaflarının o bildiğimiz özel ve yumuşak tuşesiydi. Lenzing’in bu dönüşümü çevreci ve yenilenebilir koşullarda gerçekleştiriyor olması da çok büyük bir artı oldu. İki sweatshirt ve iki tişörtten oluşan bir kapsül koleksiyonla yola çıktığımız projede şu an üçüncü sezondayız ve 50 bin adet siparişe ulaştık. Timberland kendi üretim firelerine yeni bir hayat vermek ve döngüyü devam ettirmek istediği için elyafın üretiminde kullanılacak pamuk firesini de Lenzing’e biz sağladık. Bu firelerin tamamı 9 ay boyunca Timberland’in kendi üretimlerinden açığa çıkan firelerden toplandı. Bu da yaklaşık 50 bin ürünün pastal firesinin tekrar hayata dönmesi demek” diye konuştu.

 

‘Her iki siparişin biri sürdürülebilir üretim’

2 yıldır tüm koleksiyonlarını sürdürülebilir ilkelere uygun hazırladıklarını söyleyen Uslucan Tekstil Genel Müdürü Tayfun Uslucan ise, “Pandemi sonrası selülozik elyafa ve sürdürülebilir ürünlere talep arttı. Çevreye duyarlı TENCELTM Lyocell ve Modal elyaflara da talep arttığı için Lenzing’le iş birliğimiz bu süreçte daha da fazlalaştı. Pandemi öncesi sürdürülebilir ürün siparişlerimiz % 10 düzeyindeyken bugün her iki siparişin birisi sürdürülebilir yöntemlerle üretiliyor. Yeni hedefimiz ise daha fazla çeşit yerine daha dayanıklı ve daha uzun süre kullanılabilecek ürünler ortaya çıkarmak. Lenzing doğru ham maddeyi ortaya çıkarıyor. Biz de sürdürülebilir prensiplere uygun olduğunu düşündüğümüz yöntemlerle iplik sonrası kumaş sürecini tamamlıyoruz.Geri dönüşüm konusunda bilinç oluştu ama çok daha fazlasını yapabiliriz.  Tüm tüketicilerin sürdürülebilir tekstille üretilmiş giysilerin tercih edilmesi konusunda çevresini bilinçlendirmesini temenni ediyorum” dedi.

                        

TENCEL™ Hakkında

TENCEL™, Lenzing Grubunun giyim ve ev tekstili özel elyaf ürünlerini kapsayan özel tekstil markasıdır. TENCEL™ ürün markası portföyü, ayırt edici günlük kullanım ve uygulamalara hitap eder ve sürdürülebilirlik, işlevsel faydalar ve doğal konfor açısından devrim niteliğinde bir adımı tarif eder. TENCEL™ bünyesindeki ürün markaları arasında TENCEL™ Active, TENCEL™ Denim, TENCEL™ Home, TENCEL™ Intimate, TENCEL™ Luxe ve TENCEL™ for Footwear yer alıyor.

Botanik kökenli ve doğada çözünür TENCEL™ markalı modal ve lyocell elyaflar, kumaşlarda kullanıldığında nefes alabilirliğini arttırır ve minimum statik yük oluşturur. TENCEL™ Modal ve Lyocell elyaflardan üretilen kumaşlar pürüzsüzlüğü, uzun süre dayanan yumuşaklığı, canlı ve daha kalıcı renkleriyle ciltte nazik bir dokunuş hissi bırakır. TENCEL™ Lyocell elyaflar çok yönlüdür ve kumaşların estetik ve performans özelliklerini iyileştirmek için çok çeşitli tekstil elyaflarıyla birleştirilebilir. Aynı zamanda nem yönetimi sayesinde TENCEL™ Lyocell elyaflar nemi etkin bir şekilde emebilir. Lyocell üretim süreci, lüks kumaşlar için olağanüstü ince ve fevkalade yumuşak bir dokunuş hissi veren TENCEL™ Luxe markalı lyocell filament iplikleri de kapsar. Yüksek esnekliği ve doğal yumuşaklığıyla bilinen TENCEL™ Modal elyaflar tekstil ürünlerinin kalitesini artırır. Sonsuz tasarım imkânı sunan TENCEL™ Modal elyaflar konvansiyonel makinelerle diğer elyaflarla karıştırılabilir ve işlenebilir, böylece kumaşların yumuşaklığı ve konforu önemli ölçüde artırılabilir.

TENCEL™ markası altındaki elyaflar ve filament iplikler, Lenzing Ağaç ve Hamur Politikası'nın katı yönergelerine uygun olan sertifikalı ve kontrollü kaynaklardan elde edilir. Yani TENCEL™ markalı modal ve lyocell elyaflar çevreye duyarlı üretim süreçleriyle üretilir ve doğada çözünüp gübreleşerek tamamen doğaya geri dönebilir. Bu özellikleriyle ABD Tarım Bakanlığı (USDA) BioPreferred®   Programına seçilmişlerdir.TENCEL™ Luxe de The Vegan Society tarafından onaylıdır.

 

Lenzing Grubu Hakkında

Lenzing Grubu yenilenebilir ağaç ham maddesinden çevreye duyarlı özel elyaflar üretmektedir. İnovasyon lideri olarak global tekstil ve nonwoven üreticilerinin iş ortağı olan Lenzing, çok sayıda yeni teknolojik gelişimin öncülüğünü yapmaktadır.

 

Lenzing Grubunun yüksek kaliteli elyafları, şık kadın giyimden farklı denimlere ve yüksek performans spor giyime kadar çok çeşitli tekstil uygulamalarına temel teşkil etmektedir. İstikrarlı yüksek kalitesi, doğada çözünürlüğü ve gübreleşebilir olma özelliği ile Lenzing elyafları hijyen ve tarım ürünlerinde kullanıma da çok elverişlidir.

 

Lenzing Grubunun iş modeli geleneksel bir elyaf üreticisinin çok ötesindedir. Müşteri ve iş ortakları ile birlikte Lenzing, değer zinciri boyunca yenilikçi ürünler geliştirerek tüketicilere katma değer yaratmaktadır. Her türlü ham maddenin verimli bir şekilde kullanılmasını ve işlenmesini hedefleyen Lenzing, tekstil sektörünün kapalı döngü bir ekonomiye yönlenmesine yardımcı olacak çözümler sunmaktadır. Küresel ısınmanın hızını azaltmak ve Paris İklim Anlaşması ile AB Komisyonu'nun “Yeşil Anlaşma” hedeflerine ulaşmak için Lenzing'in net bir vizyonu var: sıfır karbonlu bir geleceği gerçeğe dönüştürmek.

İlginizi Çekebilir

TÜM HABERLER