Hatay
DOLAR26.8403
EURO28.7473
ALTIN1659.1

Egeli yaş meyve sebze ve mamulleri ihracatçıları Cumhuriyetin 100. Yılında 1,5 milyar dolar ihracat hedefi koydular

  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
Egeli yaş meyve sebze ve mamulleri ihracatçıları Cumhuriyetin 100. Yılında 1,5 milyar dolar ihracat hedefi koydular

Egeli yaş meyve sebze ve mamulleri ihracatçıları Cumhuriyetin 100. Yılında 1,5 milyar dolar ihracat hedefi koydular

 

Ege'nin meyve sebze ve mamul lezzetleri 138 ülkenin sofralarını süslüyor

 

Türkiye'nin meyve sebze ve mamulleri ihracatının yüzde 23'ü Ege'den yapıldı

 

2023 yılına 1,5 milyar dolar ihracat hedefi koydular

 

Türkiye'nin taze meyve sebze ve mamulleri sektörleri 2021 yılında ihracatta 5 milyar 111 milyon dolara ulaşırken, Egeli ihracatçılar, son dört yılda ihracatlarını yüzde 60 artırarak 1 milyar 182 milyon dolarlık performansla bu ihracatın yüzde 23'ünü gerçekleştirdi.

 

Ege Bölgesi'nde yetişen lezzetleri dünyanın dört bir tarafına ihraç ederek son 4 yıldır üst üste ihracat rekorları kırdıklarını belirten Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak, 2022'de 1 milyar 300 milyon dolar, 2023'te 1,5 milyar dolarlık lezzet ihracatı hedeflediklerini, Ege Bölgesi'nde bitkisel ürün ihracatında lider sektör olmanın gururunu yaşadıklarını dile getirdi. 

 

2017 yılında 739 milyon dolar olan ihracatlarını 600’ün üzerindeki üyeleriyle 2021 yılı sonunda yüzde 60’lık artışla 1 milyar 182 milyon dolara çıkardıklarını anlatan Uçak, “Pandemiyle birlikte taze meyve sebze ve mamulleri ihracatında talep artışı oldu. Biber ve kornişon turşuları 220 milyon dolarla lider oldu. Su, meyve suyu ve domates salçası biber ve kornişon turşularını takip etti. Almanya, Amerika, Hollanda, İngiltere ve İtalya en önemli pazarlarımız oldu. Taze meyve sebze grubunda ise 2021’in şampiyonu 68 milyon dolar ihracat ile taze üzüm olurken, üzümü domates, kiraz ve mandarin izledi. Rusya, Almanya, İtalya, Ukrayna ve Romanya en fazla ihracat yaptığımız ülkeler olarak öne çıktı” diye konuştu. 

 

İzmir ekonomi basınıyla "Basın Sohbet Toplantısı"nda bir araya gelen Başkan Uçak, meyve sebze ve mamulleri ihracatında Almanya’nın 197 milyon dolarlık ihracatla lider olduğunu ifade etti. Uçak sözlerini şöyle sürdürdü; “Rusya Federasyonu’na 174 milyon dolarlık, Amerika Birleşik Devletleri’ne 144 milyon dolarlık, Hollanda’ya 80 milyon dolarlık, İngiltere’ye 74 milyon dolarlık ihracat yaptık. 2021 yılında ihracat yaptığımız ülke sayısı ise toplam 138 oldu."

 

Yeni rekorlar "Kalıntısız Üretim"le gelecek

 

Görevde oldukları dört yıl üst üste ihracat rekorları kırdıklarını aktaran Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak, ihracatta sürdürülebilirliği sağlamak için geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi 2022 yılında da "Kalıntısız Üretim"e odaklanacaklarını aktardı. 

 

2021 yılında "Kullandığımız Pestisitleri Biliyoruz" isimli projeyi hayata geçirdiklerini hatırlatan Uçak, “Kurduğumuz üye ilişkileri ekibiyle tüm üyelerimizi işyerlerinde ziyaret ederek sorunlarının çözümü için çalışıyoruz. Birliğimizin kaynaklarıyla hizmet aracı aldık, üye ilişkileri ekibimiz yoğun bir şekilde bundan sonraki süreçte hizmet vermeye devam edecek. Pandemi öncesinde yoğun bir şekilde üretici toplantıları yaparak, köylere giderek üreticilere doğru ve kalıntısız üretim konusunda bilinçlendiriyorduk. Önümüzdeki dönemde bu toplantılara ağırlık vereceğiz, mobil ekipler kurarak, köy kahvelerine giderek üreticileri doğru ve kalıntısız üretim konusunda bilinçlendireceğiz. Birlik olarak bu konuda bölgede öncü olmamız ve bu konunun önemini tüm paydaşlara aktarmamız çok önemli. Tarım ve Orman Bakanlığı 2022 yılını eğitimde seferberlik yılı olarak ilan etti. Biz de bu yıl üreticilerimizi bilinçlendirmeye yönelik çalışmalarımıza hız vereceğiz." şeklinde konuştu.

 

Genç üreticiler için 3 aylık Eğitim Programı geliyor

 

2022 yılında ne yaptığını bilen, ürettiğine önem veren bir üretici grubunun oluşması için gençleri tarım konusunda bilinçlendirmek için 3'er aylık eğitim programları oluşturacakları bilgisini veren Uçak sözlerini şöyle sürdürdü: "Yeşil mutabakattan meyve sebzede kayıplara kadar birçok konuda çiftçi adaylarını bilgilendireceğiz. 2021 yılında başlattığımız ve 9 ürün için tamamladığımız “Kullandığımız Pestistleri Biliyoruz” projesini genişleterek uygulamaya devam edeceğiz. Katma değerli, birim fiyatı yüksek üretim ve ihracat için yeni projeler üretmeye çalışacağız."

 

URGE Projeleri ve fuarlar hız kazanacak

 

2022 yılında pandeminin etkisinin azalmasını dilediklerini, pandeminin etkisinin azalmasıyla birlikte yurtdışı faaliyetlerine hız vermek istediklerini anlatan Uçak, "2021 yılı sonunda Hollanda ve Belçika’ya Sektörel Ticaret Heyeti yaptık. Firmalarımız alıcılarla ilgili iş görüşmeleri yaptı. Hem Taze Kiraz, Üzüm ve Nar Ürünlerinde Hedef Pazarlar" ve "İşlenmiş Meyve Sebze Sektöründe Hedef Pazarlar" isimli URGE kümelerimizle, hem de üyelerimizle yurtdışı fuar ve heyetlerde yeniden buluşmak en büyük arzumuz. Üyelerimizin enerji ve gayretleri ile Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100.yılında Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği olarak 1,5 milyar dolarlık ihracat hedefi belirliyoruz."

 

Centilmence bir seçim diledi

 

2022 yılının tüm ihracatçı birlikleri için seçim yılı olduğunun altını çizen Başkan Uçak, “Ancak biz sanki seçim yokmuş gibi üyelerimize hizmet vermek ve ihracatımızı artırmak için çalışmalarımıza devam etmekteyiz. 2022’de yapılacak ihracatçı birliklerinin, yeni dönem Yönetim Kurulu seçimlerinin ülkemiz ve ihracatımız için hayırlı olmasını, dostluk, birlik ve beraberlik içinde, centilmence geçmesini diliyorum” diyerek sözlerini noktaladı. 

 

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Cengiz Balık ise; 2018-22 yılları arasında ihracat hedeflerini tutturduklarını, 2022 yılı ve sonrası için hedefleri tutturabilmek için ihracat bacağı yanında, üretim bacağının da çok önemli olduğunu, Tarım ve Orman Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı, Türkiye İhracatçılar Meclisi işbirliğinde üretimin daha kaliteli olması adına çaba göstereceklerini dile getirdi. 

 

 

Türkiye'nin meyve sebze ve mamulleri ihracatı 5 milyar doları aştı

 

Türkiye'nin 2020 yılındaki taze meyve sebze ve mamulleri ihracatının 4 milyar 411 milyon dolar iken, 2021 yılında yüzde 16’lık artışla 5 milyar 111 milyon dolara çıktı. Egeli ihracatçılar bu ihracatın yüzde 23'ünü gerçekleştirdi.

 

 

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak’ın “2021 Yılı İhracat Değerlendirme Toplantısı”na, Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Birol Celep, Başkan Yardımcısı Mehmet Ali Işık, Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Bedri Girit, Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Cengiz Balık, Yönetim Kurulu üyeleri Emin Demirci, Sadık Demircan, Mehmet Ata Özdemir, Emin Demirci, Martin Sanford, Türkmen Türkmeoğlu, Denetim Kurulu Üyeleri Aydın Yıldırım ve Kenan Unat katıldı.

 

 

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak, görev süreleri boyunca yaptıkları icraatları ise aşağıdaki şekilde maddeler halinde sıraladı;

 

  • 2018 yılının Eylül ayında faaliyetlerine başlayan Üye İlişkileri Ekibimiz mesafe tanımaksızın İzmir, Manisa, Aydın, Muğla, Afyon, Balıkesir ve Denizli’deki 800’ün üzerinde üyemizi belirli aralıklarla işletmelerinde ziyaret etti ve sorunlarını dinledi, taleplerini aldı. Hemen çözüme ulaşabilecek ve karşılanabilecek sorun ve taleplere anında çözüm üretti. 
  • Beş sayı olarak “Hasat ve Ötesi” dergimizi yayınladık. Dergimiz ile yurt içi ve yurtdışında ihraç ürünlerimizin tanıtımını yaptık. 
  • Hasat ve Ötesi televizyon programında Yönetim Kurulu Üyelerimizin katılımı ile kamuoyunu bilgilendirdik.
  • Pandemi ile başlayan yasaklardan önce, Kemalpaşa’dan Afyon’a, Alaşehir’den Ortaca’ya kadar üreticilerimizin yoğun katılım ve ilgi gösterdiği 10’un üzerinde toplantı gerçekleştirdik. Bu toplantılarda akademisyenler ve ilgili bürokratlar ile üreticilerimizi buluşturduk.
  • Kullandığımız Pestisitleri Biliyoruz Projesi ile, Sektörümüz için önemli olan kiraz, nar, üzüm, mandarin, şeftali, domates, hıyar, çilek ve asma yaprağı ürünlerinde yaptırmış olduğumuz analizler ile kalıntı limitlerine ilişkin bölgenin haritası çıkarıldı. Üreticiler bilgilendirildi
  • Pandemi öncesinde başarı ile tamamladığımız ilk URGE projesinden sonra, yeni oluşturduğumuz 2 adet UR-GE Projemiz kapsamında; potansiyel ve hedef pazarlarda yapılacak tanıtım ve pazarlama faaliyetleri ile, firmalarımızın rekabet güçlerinin artırılması ve pazar araştırması üzerine çalışmalarımızı tamamladık.

Firmalarımıza yönelik, 2022 yılı ilk yarısında devam edecek olan eğitim ve danışmanlık faaliyetlerini başlattık.

  • Konak İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü ve Uluslararası Damla Gönüllüleri Derneğiyle birlikte yürüttüğümüz “Gönüllü Son Hasat Projesi” ile çoğunluğu üniversite öğrencisi olan gönüllülerimizin tarımla tanışmasını sağladık, toplanan ürünleri aş evlerine dağıtarak sosyal yönden güçlü bir Birlik yarattık. 

Sosyal sorumluluk projesi olarak başladığımız projede üreticilerimizin dalında kalan toplayamadığı ürünleri de toplayarak bir ölçüde üreticilerimize destek olduk. 

Aynı zamanda Gıda’da sıfır atık projesine katkıda bulunduk.

  • Pandeminin başladığı 2020 yılının Mart ayına kadar dünyanın her köşesinde fuarlara katılım sağladık, alım taleplerini topladık ve üyelerimize bu taleplere ilişkin bilgi verdik. Ayrıca sektörümüzün, bölgemizin ve bölgemizdeki nadide ürün ve ürün çeşitlerinin adını tüm dünyaya duyurmuş olduk. 
  • Pandemi döneminde, ülkelerin koyduğu yasaklar ve yaptırımlar nedeni ile tüm dünyada fuarların iptal edilmesi ile tanıtım faaliyetlerimizi sanal ortama taşıdık. 

TİM organizasyonu ile birçok ülkeyle sanal ticaret heyetleri düzenledik ve üyelerimizi dijital platformda ticaret heyetleri ile buluşturduk.

  • Ülkemizin ilk Sanal Gıda Fuarı “THE FOURCE 20” ‘de üyelerimiz ile birlikte yer aldık.
  • Pandemi sonrasında fiziksel aktivitelerimize Hollanda-Belçika Sektörel Ticaret Heyeti ile başladık ve firmalarımızı bu ülkelerde potansiyel alıcılar ile buluşturarak ikili iş görüşmeleri organize ettik. Bölgemiz firmaları ve ürünlerimiz hakkında tanıtım aktiviteleri gerçekleştirdik. 
  • İhracatta önemli bir yeri ve desteği olan Eximbank’ın, üst seviyede müdürlerini ve yöneticilerini üyelerimiz ile buluşturduk. İhracatçılarımızın sorun ve taleplerini en üst seviyelerde Eximbank yöneticilerine aktarmalarını sağladık.
  • Uzak destinasyonlara ihracatın vazgeçilmezi hava kargo ile ihracatın arttırılması ve geliştirilmesi için Turkish Cargo ile üst düzeyde yapılan görüşmeler ile, ihracatçılarımızın özellikle kargo fiyatları olmak üzere talepleri aktarıldı.

Dönemsel olarak, ihracatçılarımız ile Turkish Cargo yetkilileri buluşturularak, ihracatçılarımızın taleplerini doğrudan en yetkili kişilere aktarılması sağlandı.

  • Turşu üretimindeki sirke arzı sorununa yönelik Tarım ve Orman Bakanlığı nezdinde girişimde bulunularak sorun hızlı bir şekilde çözüldü ve sirke üreten firmalar etil alkol tedarikine yeniden başladı.
  • Üretici toplantılarımızda (2018) gündeme gelen, bölgemizin önemli ürünü mandarinde kullanılan AMS feromon tuzaklarına verilen desteğin arttırılması konusunda hemen girişimde bulunuldu ve destek miktarının arttırılması sağlandı.   
  • AB ülkelerine kuru domates ihracatındaki kota sorunu ve 2021 yılında ortaya çıkan GTİP değişikliği sorununa ilişkin TİM ve Ticaret Bakanlığı nezdinde talepte bulunuldu.
  • Suudi Arabistan gümrüklerinden Türk ürünlerinin ithalatını durdurulması ile ilgili sorun TİM ve Ticaret Bakanlığımıza onlarca kez arz edildi, her platformda dile getirildi.
  • Rusya Federasyonu’na domates ihracatındaki kotanın zamanında artırılması veya tamamen kaldırılmasına yönelik defalarca girişimde bulunuldu ve her seferinde kota artırıldı. Kotanın tamamen kaldırılmasına yönelik girişimler halen devam etmektedir. 
  • Meyve ve sebzelerdeki kalıntı sorununa yönelik üreticilerimizin daha bilinçli olmaları için broşür ve posterler hazırlandı, Tarım ve Orman Bakanlığımız tarafından yürütülen eylem planı kapsamında gerekli adımlar atıldı.
  • Taze meyve sebze ürünlerinin ihracatında uygulanan analiz sıklığının düşürülmesi amacıyla Tarım ve Orman Bakanlığı’na başvurular yapıldı ve birçok üründeki taleplerimiz olumlu karşılandı.
  • Hafta sonu ve tatillerde mesai olmadığı için gümrük işlemlerinde yaşanan aksaklıklar Gümrük Müdürlüğü ile görüşülerek çözüldü. Üreticilerimizden zaman zaman gelen bu soruna her zaman anında müdahale edilerek sorun giderildi.    
  • Üyelerimizin para ve zaman tasarrufu yapmaları amacıyla inspektör görevlendirme yetkisi olmayan ilçe müdürlüklerine yetki verilmesi sağlandı. 
  • Son dönemde Rusya Federasyonu’na ihracatta meydana gelen analiz sorunu ile ilgili firma mağduriyetlerinin önlenmesi için konu Meclis Tarım Komisyonuna kadar taşındı.
  • Yaş Meyve Sebze ve Meyve Sebze Mamulleri Sektör Kurulu Toplantılarının tamamına katılım sağlanarak gelişmeler yakından takip edildi.
  • 2022 ‘in ilk günlerinde, Tarım ve Orman Bakanımız Sayın Dr. Bekir Pakdemirli ve Ticaret Bakanımız Sayın Dr. Mehmet Muş ile yaptığımız toplantılarda ihracatçılarımızın sorunları aktarıldı. 
  • 2021 yılı bütçesi dahilinde, Birliğimizin harcamalarında Üyelerimize verdiğimiz hizmetleri aksatmadan yapmış olduğumuz tasarruflar ile bir adet sıfır araç satın alındı ve birliğimiz demirbaşına kaydedildi.

Bu sayede üye ilişkileri ekibimiz mobil hale getirilerek, daha fazla üye ziyareti gerçekleştirmesi için olanak sağlanmış oldu.


Kaynak: (BHA) - Beyaz Haber Ajansı


  • 0
    SEVDİM
  • 0
    ALKIŞ
  • 0
    KOMİK
  • 0
    İNANILMAZ
  • 0
    ÜZGÜN
  • 0
    KIZGIN
Aydın Büyükşehir Belediyesi Öğrenciler İçin Ücretsiz Deneme Sınavı DüzenlediÖnceki Haber

Aydın Büyükşehir Belediyesi Öğrenciler İ...

Arkki Türkiye Tasarım Atölyeleri Sömestr Boyunca Kuzguncuk İskelesi, Kalyon Kültür ve Sakıp Sabancı Müzesi’nde!Sonraki Haber

Arkki Türkiye Tasarım Atölyeleri Sömestr...

Yorum Yazın

Başka haber bulunmuyor!

Ana Sayfa
Web TV
Foto Galeri
Yazarlar